Zó overleef jij dat uurtje minder slaap.

Vannacht is het weer zo ver: we gaan van wintertijd naar zomertijd. Veel mensen kampen, na het verzetten van de tijd, met een jetlag. Geloof het of niet, maar er kunnen zich verschillende gezondheidsklachten voordoen door de overgang van wintertijd naar zomertijd (en andersom). Of je daadwerkelijk klachten ervaart, hangt ook ene beetje af van het type dat je bent. Ben je 'n echt ochtendmens? Dan kom je de overgang relatief gemakkelijk door. Ben jij meer een avondmens? Ai! Volgens onderzoek kunnen avondmensen tot wel 4 weken last hebben van de tijdsovergang.

Wij delen graag enkele tips met je om die tijdsovergang én de dagen erna te versoepelen.

1. Bereid jezelf voor
Begin een week voordat de tijd verzet wordt met eerder naar bed gaan. Ga iedere dag 10 minuten eerder naar bed en sta iedere ochtend 10 minuten eerder op. Zo stoom jij jezelf fysiek klaar voor de zomertijd.

2. Leef met het ritme van de dag
Wordt het licht buiten? Spring uit je bed en doe die gordijnen open. Je lichaam maakt dan het hormoon Cortisol aan. Hierdoor voel je je wakker. Het remt tevens de aanmaak van het slaaphormoon Melatonine.

3. Take it easy!
Doe het 's avonds rustig aan. Ontspan. Dat betekent géén tv in de slaapkamer, géén tablet in bed. Lees eens een goed boek.

4. Luister naar jezelf
Belangrijkste van alles: luister naar jezelf! Ben je moe? Doe 'n powernap. Klaarwakker? Kom uit je bed en geniet van die prachtige zonsopgang.

5. Pas je aan.
Probeer je direct aan de nieuwe tijd aan te passen. Ga je er op zondag altijd om 8 uur uit? Doe dat nu dan ook!

We hopen dat je met deze tips de strijd tegen de zomertijd-jetlag kunt aangaan. Maar bovenal: geniet van de zomertijd. Dat betekent straks weer lange zwoele avonden, tuinfeestjes, barbecueën. Wij kunnen niet wachten! Jij?